کنکور

۴ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

تحلیلی بر زبان انگلیسی در کنکور تجربی 93

تست های آزمون طبق معمول به چهار بخش تقسیم شده است:  

1-گرامر(دستور) 2-واژگان 3-کلوز تست 4-متن هایی برای درک مطلب

گرامر: در این بخش مانند سال 92، یک تست از سال سوم اختصاص داده شده بود ولی از دو درس متفاوت. در سال 93 از درس 5 ودر سال قبل از درس3.

   امسال نیز مانند سال گذشته،4تست گرامر برای سال چهارم منظور شده بود.البته یک تست در بخش کلوز تست مطرح شده است که در سال 92 از درس 6 بودو امسال از درس 3 آمده بود. نکته ی گرامری درس 4زبان سال چهارم در هر دو سال مطرح شده است.هم چنین درس8 زبان سال چهارم از توجه خوبی برای همه گروه ها ودر سال های متمادی برخوردار است.(به عزیزانی که هنوز آمون نداده اند توصیه می کنم نگاه کوتاهی به این درس بیندازد.) دراین دو سال درس های1،2و7 از نظر گرامر مورد توجه طراحان کنکور قرار نگرفته است.

  واژگان: تعداد تست های واژگان8تاست و در هر دو سال مساوی است. از سال سوم،2تست در هر دوسال اختصاص داده شده و از سال چهارم 6 تست در هر دو سال منظور شده است(گزینش تست ها با دقت انجام شده است.) لازم به ذکر است که تست شماره ی 84 کنکور امسال در سال 92 در تست شماره ی 81 نیز تکرار شده بود. در هر دو سال از درس5 زبان چهارم دو تست لغت مطرح شده است. در سال92 درس های 2و3 فراموش شده ولی از درس 5و8 از هر کدام دو تست مطرح شده است.

در تست شماره ی81 در سال 93وتست شماره ی 87در سال 92 هرچند واژه ی آسانی آمده است ولی اولی از سال دوم دبیرستان است.مطرح شدن این دو تست نشان می دهد که نباید سال های اول و دوم را نادیده گرفت و درس ها را باید خط به خط خواند.

  کلوز تست: خوشبختانه متن انتخاب شده برای کلوزتست کنکور93 از سطح دشواری خوبی(متوسط) برخوردار بوده و اصول آزمون سازی در آن رعایت شده است.تست های گرامر و واژگان آن خوانده شده و برای دانش آموزان ناآشنانیستند.کلوز تست کنکور 92 کمی دشوارتر بود وفاصله ی نقطه چین ها براین دشواری می افزود.

درک مطلب: خوشبختانه متون انتخاب شده برای این دسته از سوالات در هر دو سال در رابطه با رشته ی تحصیلی دانش آموزان است و تست های مربوط به آنها با نگارش روان و روشن طرح شده اند. متن دومی با توجه به اطلاعات عمومی مطرح شده و ممکن است دانش آموزان را با مشکل مواجه کرده باشد؛البته تست های سال92 به جزیک تست،همه استنباطی بودند ولی در سال 93 یک تست،پیدا کردن مرجع ضمیر،یک تست معنی واژه یا عبارت و بقیه استنباطی هستند.

 

 

هر کاری را در زمان مناسبش انجام دهید

  هر کاری را در برنامه ی زمانی مناسب خودش انجام دهید.این نکته به راستی یکی ازمهمترین راهکارها برای افزایش میزان بهره وری شما در طول زمان مفید مطالعه تان است.سعی کنید از امروز حس ضرورت مطالعه رادر طول زمان  مفید مطالعه تان  است.سعی کنید از امروز حس ضرورت مطالعه را در خود پرورش دهید وسعی کنید سرعت و دقت در مطالعه را در برنامه ی کاری تان قرار دهید.سعی کنید 80% تصمیم های خود را در همان لحظه انجام دهید و به تاخیر نیندازید و به آینده و به آینده واگذار نکنید. این خود، باعث ایجا نظم ذهنی و آرامش خاطر شما در کارها خواهد شد.

   اگر کاری را که از قبل برنامه ریزی کرده اید و زمانی را به آن اختصاص داده اید انجام ندهید لنجام دادن این کار در آینده حتی دو یا چند روز بعد از آن،برای شما سخت و ملال آور خواهد بود و زمان بیشتری نیز طول خواهد کشید. به طور مثال اگر بخواهید یک فصل از یک کتاب را بعد دو روز مرور کنید قطعا زمان کمتری از شما خواهد گرفت اما اگر دو هفته یا بیشتر بین زمان مطالعه و مرور آن فاصله بیفتد،زمان بیشتری از شما خواهد گرفت و مطالب جدید هستند و باید زمان بیشتری صرف مطالعه ی آنها کنید.

   در برنامه ریزی مطالعاتی هر کار را در زمان مناسب خودش انجام دهید. این کار در واقع بیش از آن چیزی که تصور می کنید،درهایی را به روی شما خواهند گشود و فرصت های بیشتری را به سوی شما جذب خواهد کرد تا کارهای بیشتری را با سرعت ودقت لنجام دهید.   

پاسخ های دکتر متوکلی به 12 سوال متداول کنکوری ها

سوال 1) می توانم با دیپلم رشته ی انسانی، کنکور ریاضی بدهم؟ سوابقم چطور محاسبه می شود؟

بله ؛ می توانید و درس های اختصاصی رشته ریاضی را که برای سوابق محاسبه می شود ندارید.

سوال 2) آیا بعد از حذف کنکور،معدل نهایی سال سوم مورد نظر است یا معدل دیپلم مورد نظر خواهد بود؟

فعلا بر اساس تصمیم گیری شورای سنجش و پذیرش دانشجو تا 3سال دیگر هم چنان کنکور برگزار می شود.

سوال 3) می خواستم بدانم امسال تاثیر معدل چقدر است؟

تاثیر قطعی 25% دارد.

سوال 4) من کلاس سوم دبیرستان هستم خواستم بدانم آیا سال 95 کنکور هست یا نه؟

تا سال 97 کنکور هست.

سوال 5) می خواستم ببینم برای ثبت نام در دانشگاه بقیه الله چه باید کرد؟

باید در کنکور شرکت کنید و برابر ضوابط چنانچه متقاضی شدید بر اساس معدل برای مصاحبه طبق ضوابط عمل خواهد شد.

سوال 6) برای اینکه موقع انتخاب رشته بتوانیم رشته های دانشگاه مالک اشتر را انتخاب کنیم چه باید بکنیم؟

این جزء رشته های دانشگاه های دارای شرایط خاص است که بعد از کنکور علاقه مندی اعلام خواهد شد.

سوال 7) کسی که دیپلم ریاضی دارد می تواند در کنکور تجربی شرکت کند و اگر می شود در دانشگاه سراسری می تواند انتخاب رشته کند؟

بله؛ صد در صد می تواند.

سوال 8) با توجه به اینکه امکان جبران نمرات امتحان نهایی وجود ندارد، اگر احیانا دانش آموزی موقع امتحان نهایی با مشکل یا بیماری مواجه شد و نتوانست نمرات خوبی بگیرد باید چه کار کرد؟

این تصمیم بر اساس مصوبه ی شورای سنجش و پذیرش گرفته شده است.

سوال 9) اگر کسی سال دوم خود را در منطقه ی1وسال سوم دبیرستان وپیش دانشگاهی رادر منطقه2 گذرانده باشد در سهمیه ی منطقه چند به حساب می آید؟

سهمیه ی منطقه 1 .

سوال 10) آیا معدل 88،16 من در کنکور تاثیر منفی دارد؟

بستگی به نتیجه آزمون دارد که توصیه می کنم حتما برای ازمون بیشتر تلاش کنید.

سوال 11) باتوجه به اینکه در کنکور 94 در دوره روزانه قبول شده ام آیا می توانم در کنکور 95 برای کد رشته های دانشگاه آزاد شرکت کنم؟

براساس ضوابط کسانی در سال 94 در دوره روزانه قبول شدند حتی با انصراف قطعی از تحصیل هم نمی توانند در کنکور 95 ثبت نام کنم.

سوال 12) کسانی که دیپلمشان را در دی ماه می گیرند چه طور باید در کنکور سراسری ثبت نام کنند؟

اگر تا31 شهریور 95 فارق التحصیل می شوند می توانند در این آزمون ثبت نام نمایند.

 

برگی از تاریخ ریاضیات

نوبرت وینر در سال 1894 در کلمبیا ایلات میسوری (در ایلات متحده) از پدری لهستانی و مادری آلمانی متولد شد. در14سالگی ریاضیات عالی را آموخت و در 18 سالگی از دانشگاه هاروارد دکترای ریاضی گرفت. از سال 1932 استاد دانشگاه ام ای تی بود. در منطق ریاضی و فیزیک نظری کار می کرد و در سال های 1939 تا 1945 دوران جنگ جهانی دوم در شبکه های الکتریکی و ماشین های محاسبه به خصوص در ارتباط با ماشین های بالستیکی،کار می کرد.

در فاصله ی سال های 1945 تا 1947 که در مکزیک کار می کرد به فکر یگانه کردن دانش هایی افتاد که کارشان مطالعه ی روند حفظ وبه کار گیری آگاهی ها وجهت دادن به آنها ومدیریت وکنترل است واین دانش جدید را سیبرنتیک نامید که اگر نخواهیم خیلی دقیق باشیم می توان را مرز مشترک ریاضیات با صنعت و بیولوژی دانست.

وینر در سال 1933 جایزه ی بوچر و در سال 1964 مدال علمی علوم را از آن خود کرد. به افتخار این دانشمند فقید،جایزهایی با عنوان جایزه ی نوبرت وینر در ریاضیات کاربردی در سال 1967 توسط دانشگاه ام آی تی اهدا شد.

مژگان اثباتی